Onderwijs en innovatie – dat is de kern van instellingen voor hoger onderwijs.
Technologie is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven en heeft zich in het hoger onderwijs ontwikkeld tot veel meer dan een ‘nice-to-have’. De COVID-19-pandemie versnelde de adoptie van technologie, waarbij colleges niet langer alleen in traditionele collegezalen plaatsvonden, maar bij studenten thuis door het hele land. Hoewel dit innovatie stimuleerde, is er voor universiteiten en hogescholen nog steeds een lange weg te gaan op het gebied van digitale transformatie.
Op dit moment beschouwt slechts 34% van de Nederlandse onderwijsinstellingen hun digitale transformatiestrategie als succesvol, volgens onderzoek van SURF. Het is van groot belang dat universiteiten hun digitale strategieën herzien en beter begrijpen hoe bepaalde oplossingen, zoals een geïntegreerd communicatieplatform, eenvoudigere en effectievere communicatie kunnen bieden.
Obstakels voor hybride en onderwijs op afstand wegnemen
Toen de COVID-19-pandemie universiteiten dwong hun deuren te sluiten, ging het onderwijs online verder. Hoewel studenten de sociale aspecten van het campusleven misten, konden de colleges doorgaan, zij het op een nieuwe, onwennige manier. Deze trend blijft groeien, omdat steeds meer mensen zoeken naar een balans tussen hun persoonlijke en professionele leven. In Nederland groeit het gebruik van online onderwijs gestaag; 65% van de studenten geeft aan voorkeur te hebben voor hybride onderwijs (Onderwijsraad).
Een gebrek aan investeringen in krachtige online leerplatforms maakt het moeilijk om het onderwijsniveau te bieden dat studenten verwachten. Zo ervoer in Nederland bijna 40% van de studenten problemen met toegang tot online systemen, vooral bij slecht functionerende platforms of beperkte connectiviteit (SURF).
Ook op de campus blijven technische problemen, zoals slechte Wifi-verbindingen, een obstakel. 78% van de Nederlandse studenten geeft aan dat een goede digitale infrastructuur essentieel is voor hun leerervaring (Nationale Studenten Enquête). Universiteiten moeten daarom meer doen om deze verschuiving naar hybride onderwijs te ondersteunen en technische obstakels weg te nemen.
De pandemie dwong universiteiten snel technologie in te zetten voor afstandsonderwijs. Korte-termijndoelen werden behaald, maar een langetermijnstrategie ontbrak. Nu hybride onderwijs het ‘nieuwe normaal’ is, kunnen universiteiten de technologie die in de haast werd geïmplementeerd volledig benutten en verdere stappen zetten op de weg naar digitale transformatie.
De studentervaring verbeteren
85% van de Nederlandse studenten vindt dat de digitale diensten die universiteiten aanbieden minstens net zo goed moeten zijn als fysieke diensten (NSE). Een leeromgeving die naadloos technologische oplossingen integreert, kan aan deze verwachtingen voldoen. In een tijd waarin het behouden en aantrekken van studenten cruciaal is, biedt dit universiteiten een concurrentievoordeel en versterkt het hun reputatie en inschrijvingscijfers.
Universiteiten die achterlopen met digitale transformatie bieden vaak een verouderde en gefragmenteerde digitale ervaring. Denk aan slechte registratiesystemen of beperkte toegang tot essentiële digitale middelen. Bijna 70% van de IT-leiders in Nederland noemt de organisatiecultuur als de grootste barrière voor succesvolle digitale implementatie (SURF).
Door digitale transformatie te omarmen, kunnen universiteiten een negatieve impact op toelatingen en reputatie vermijden. Technologieoplossingen moeten worden afgestemd op de behoeften van studenten en een superieure ervaring bieden, bijvoorbeeld met een efficiënt communicatieplatform dat snel antwoorden biedt op vragen over cijfers of huisvesting.
Inefficiënte en dure infrastructuur hervormen
De economische impact van het hoger onderwijs in Nederland is aanzienlijk. Universiteiten dragen bij aan de economie met circa €22 miljard per jaar (VSNU). Toch staat de sector onder druk door factoren zoals gemaximeerde collegegelden, beperkte financiële ruimte en uitdagingen bij het aantrekken van internationale studenten, met name uit niet-EU-landen.
Verouderde communicatiemethoden en handmatige administratieve processen creëren inefficiënties, leiden tot fouten en verhogen operationele kosten. Universiteitsmedewerkers hebben baat bij geautomatiseerde, geïntegreerde systemen zoals een communicatieplatform, waarmee tijd en middelen worden bespaard en investeringen naar andere afdelingen kunnen gaan.
Door digitale transformatie kunnen universiteiten kosten verlagen en efficiënter werken. Innovatieve oplossingen zoals geïntegreerde communicatiesystemen zorgen voor soepelere processen en verlichten de kosten van verouderde technologie.
Nieuwe mogelijkheden voor onderzoek en innovatie
Onderzoek vormt het hart van universiteiten. Nederlandse universiteiten behoren tot de wereldtop en zijn betrokken bij baanbrekende projecten op gebieden zoals duurzame energie en gezondheidszorg. Zo speelt Brainport Eindhoven, met de Technische Universiteit Eindhoven als belangrijke motor, een cruciale rol in het stimuleren van innovatie door samenwerking tussen universiteiten, bedrijven en overheden. Digitale tools en technologieën zijn hierbij onmisbaar voor onderzoek, data-analyse en het faciliteren van internationale samenwerking.
Zonder digitale transformatie lopen universiteiten echter het risico achter te raken op nieuwe onderzoeksmethoden. Dit kan leiden tot misgelopen ontdekkingen en het verlies van financiering. Digitale transformatie biedt onderzoekers toegang tot krachtige data-analyse en realtime samenwerkingsmogelijkheden, waardoor onderzoeksprojecten efficiënter en innovatiever worden.
Uitdagingen op het gebied van databeheer en beveiliging overwinnen
Universiteiten verwerken grote hoeveelheden data, van studentendossiers tot financiële informatie. In Nederland rapporteerde 55% van de instellingen zorgen over de toegenomen kans op cyberaanvallen (Nationaal Cyber Security Centrum). Het effectief beheren van deze gegevens is cruciaal om de studentervaring te verbeteren en efficiënt te werken.
Door digitale transformatie kunnen universiteiten veilige systemen implementeren die voldoen aan regelgeving en studentvertrouwen behouden. Moderne datamanagementsystemen bieden bovendien realtime inzichten die de studentenervaring verbeteren.
De toekomst van hoger onderwijs
Digitale transformatie is geen tijdelijke trend, maar een essentiële strategie om een modern en bloeiend hoger onderwijslandschap te creëren. Zonder digitale oplossingen worden universiteiten geconfronteerd met hogere kosten, inefficiënt databeheer en een verminderde studentervaring, wat hun concurrentiepositie verzwakt. Ook innovatieve onderzoeksprojecten lopen gevaar.
Een belangrijke stap op deze reis is de implementatie van een geïntegreerd communicatieplatform dat communicatie stroomlijnt en operationele efficiëntie verbetert. Door in technologie en innovatieve systemen te investeren, kunnen universiteiten zich positioneren als leiders binnen hun sector en een solide basis leggen voor toekomstig succes.
Zonder digitale transformatie zijn de kosten van stilstand simpelweg te hoog om te negeren.
Wanneer universiteiten een geïntegreerde communicatieoplossing implementeren als onderdeel van hun digitale transformatie, bevinden zij zich in een sterke positie om communicatie opnieuw vorm te geven.