Maakt jouw bedrijf nog gebruik van Skype for Business? Dan is nu toch echt wel de tijd gekomen om over te stappen op een ander platform. Skype wordt namelijk niet meer verder ontwikkeld. Stilstand is achteruitgang zoals je weet!
Ooit was Skype hét programma voor (beeld)bellen via internet. Particulieren gebruikten Skype en bedrijven hadden de iets uitgebreidere variant Skype for Business en gebruikten Lync for chatopties. Dat was in de tijd dat we het nog hoofdzakelijk gebruikten om elkaar te bellen en berichtjes te sturen, maar niet om uitgebreide vergaderingen en team meetings over de hele wereld online te organiseren.
De ontwikkelingen gaan hard
Tegenwoordig weet iedereen dat je vanuit elke locatie online kunt werken en met elke persoon op de wereld kunt connecten. We organiseren meetings en zelfs hele conferenties online, presentaties, delen documenten met elkaar en nog veel meer. Allemaal online. Diverse platforms speelden daarop in en ontwikkelden in razend tempo allerlei nieuwe mogelijkheden om online samen te werken, zowel voor medewerkers binnen de eigen organisatie als met mensen daarbuiten.
De mogelijkheden van Microsoft Teams vs Skype
Daar waar Skype for Business door eigenaar Microsoft niet verder werd ontwikkeld, werd er juist wel geïnvesteerd in Microsoft Teams en werd dit uitgebouwd tot een platform dat bij uitstek geschikt is om met elkaar samen te werken, binnen en buiten de eigen organisatie. Zetten we de verschillen van Microsoft Teams vs Skype op een rijtje dan zien we dat het met Microsoft Teams mogelijk is om ook andere apps te integreren om je werk nog makkelijker te maken, overzichtelijk samen te werken in kanalen en makkelijk bestanden met elkaar te delen. Ook voor videobellen heeft Teams ten opzichte van Skype veel meer functionaliteiten zoals het vervagen van je achtergrond en de mogelijkheid de chat zowel tijdens als na de meeting te gebruiken. Daarnaast heb je nog wat additionele functionaliteiten, zoals het delen van emoji’s, GIFjes en het liken van berichten. Teams is dus up-to-date met de wensen van ondernemers anno 2023 en heeft veel meer mogelijkheden dan Skype, dat in feite qua technologie een paar jaar geleden de tijd heeft stil gezet.
Ook veel meer opties voor klantenservice
Gebruikten veel bedrijven tot voor kort nog een aparte chatfunctie zoals Lync, ook dat is tegenwoordig gemakkelijk te integreren in Teams. Maak je dan ook hier een vergelijking van Microsoft Teams vs Lync dan moeten we opnieuw constateren dat een alles-in-een oplossing zoals Teams veel gunstiger is en tot een enorme efficiencyslag leidt. Wil je een efficiënt Klanten Contact Center dan is het ook zaak om niet langer met losse applicaties als Lync door te gaan maar voor de totaaloplossing die Teams biedt te gaan. Je kunt dan bijvoorbeeld ook klantgegevens heel gemakkelijk koppelen en zo een klant beter helpen. De oplossing op het platform van Teams biedt nog veel meer voordelen die een vlottere afhandeling van een klantcontact kunnen waarborgen. Denk daarbij aan het direct verbinden met de juiste medewerker of afdeling.
Eenvoudiger samenwerken = grotere output
De ene dag vanuit huis, de andere dag op kantoor en misschien een derde dag vanuit nog weer een andere locatie. Het hele team is zelden nog tegelijkertijd op dezelfde plek voor een overleg of om samen aan taken te werken. Ook op dat gebied biedt Microsoft Teams een groot voordeel dat een overstap naar dit platform rechtvaardigt, de zogenaamde Operator Connect. Hiermee is iedereen overal mobiel bereikbaar met één enkel nummer, ook om te videobellen. Je hebt altijd je werk bij je en alle contacten staan op één plek.
Genoeg argumenten dus om over te stappen op Microsoft Teams en een moderne, efficiënte en stabiele infrastructuur neer te zetten waarmee jouw medewerkers naar hartenlust kunnen samenwerken, delen, en communiceren vanaf een enkel platform.